وبلاگ

زعفران نگین اتویی

زعفران نگین اتویی چیست

فهرست محتوا

قبلا در مقاله معرفی انواع زعفران و تفاوت آنها گفتیم که زعفران نگین اتویی یک نوع از انواع مرغوب زعفران است که کلاله‌های این نوع از زعفران نسبت به انواع دیگر زعفران درشت‌تر و سالم‌تر هستند. به این صورت که کلاله‌های زعفران اتویی در یک فرآیند خاصی در دستگاه پرس قرار می‌گیرند تا کلاله‌های زعفران صاف و یکدست‌تر شوند. که این نوع از زعفران بیشتر مناسب سوغات و صادرات می‌باشد. و در بازارهای بین‌المللی، زعفران اتویی محبوب‌ترین نوع زعفران است.

زعفران نگین اتویی چیست؟

قبلا در مورد زعفران دختر پیچ، سرگل و خامه زعفران در مقالات: زعفران دخترپیچ چیست، زعفران سرگل چیست و ریشه زعفران چیست صحبت کردیم در این مقاله قصد داریم در مورد زعفران نگین اتویی مفصل با هم صحبت کنیم.

همانگونه که همه‌ی منو شما میدانیم، زعفران از قدیم الایام در فرهنگ آشپزی ما ایرانی‌ها جایگاه ویژه‌ای داشته است، زعفران در انواع مختلفی به بازار عرضه می‌شود زعفران نگین اتویی یکی از انواع زعفران موجود در بازار است.

زعفران نگین اتویی که از آن به زعفران اتویی هم یاد می‌شود یکی از مرغوب‌ترین و باکیفیت‌ترین انواع زعفران است و از آنجا که ظاهر زیبا، طعم و عطر فوق العاده و خواص بی‌نظیری که دارد طرفدار بسیاری در خارج از کشور دارد.

در زعفران اتویی به دلیل اینکه کلاله‌های زعفران را با دستگاه های صنعتی خشک و پرس میکنند ظاهر چشم‌نوازتری دارند و کلاله‌های آن درشت‌تر و بدون فرخوردی هستند. این نوع زعفران به دلیل ظاهری شکیل و منظم، بیشتر برای صادرات و عرضه در بازارهای خارجی مورد استفاده قرار می گیرد.

برای داشتن زعفران اتویی با کیفیت لازم است که دستگاه صنعتی داشته باشید.

 

ویژگی های زعفران نگین اتویی

در ادامه به بررسی مشخصات زعفران نگین اتویی می‌پردازیم:

  • رنگ کلاله زعفران اتویی قرمز یکدست بوده و هیچگونه رگه‌های زرد یا نارنجی در کلاله‌های زعفران اتویی پیدا نمیشود.
  • کلاله‌های زعفران اتویی صاف و یکدست هستند بدون هیچ‌گونه فرخوردگی یا خمیدگی و از لحاظ اندازه، کلاله‌های این نوع از زعفران معمولا درشت‌تر از انواع دیگر زعفران‌هاست.
  • به دلیل کیفیت بالای کلاله‌های زعفران این نوع از زعفران دارای عطر و بوی خوبی است.

لازم به ذکر است برخی بر این عقیده اند که بهترین نوع زعفران برای مصرف، زعفران سرگل است. چون بر این باورند که درست است که کلاله‌های زعفران اتویی درشت‌تر از انواع دیگر زعفران است اما به دلیل اینکه با دستگاه خشک و پرس می‌شوند به کلاله‌های زعفران فشار وارد میشود و باعث میشود که کیفیت کلاله زعفران افت کند اگر قصد خرید زعفران سرگل را دارید به صفحه خرید زعفران سرگل قائنات و اگر قصد خرید زعفران نگین دارد به صفحه خرید زعفران نگین قائنات مراجعه کنید.

کاربرد زعفران نگین اتویی

کاربرد زعفران نگین اتویی

بعد از بیان خصوصیات زعفران اتویی لازم است که در رابطه با کاربرد زعفران اتویی صحبت کنیم

  • استفاده در انواع دسر و غذا: نگین اتویی همانند دیگر انواع زعفران مناسب است برای دم کردن و استفاده در انواع غذاها،دسرها و شیرینی ها بوده است.
  • استفاده در صنعت داروسازی: از زعفران نگین میشود برای تهیه انواع داروها و مکمل‌های غذایی استفاده کرد.
  • استفاده در صنعت عطر و ادکلن: از زعفران نگین اتویی می‌شود برای تهیه عطر و ادکلن استفاده کرد.

 

تفاوت زعفران اتویی با زعفران نگین معمولی:

احتمالا برای شما سوال شده بادشد که تفاوت زعفران نگین با زعفران اتویی چیست؟ تفاوت این دو نوع زعفران را میشود از جهات مختلفی همچون: ظاهر،  رنگ، عطر و طعم و قیمت مورد بررسی قرار داد که ما در ادامه به بررسی کامل تفاوت این دو نوع زعفران می‌پردازیم:

  • ظاهر: کلاله‌های زعفران اتویی به دلیل اینکه پرس می‌شوند ظاهری صاف و یکدست دارند برخلاف کلاله‌های زعفران نگین معمولی که مقداری خمیدگی یا فرخوردگی دارند.
  • رنگ: کلاله‌های زعفران اتویی معمولا یکدست قرمز رنگ هستند و در انتهای کلاله های زعفران رگه‌های زرد رنگی دیده نمیشود در صورتی که کلاله‌های نگین معمولی امکان دارد که رگه‌های زرد رنگی در حد 1 تا 2 میلیمتری داشته باشند.
  • عطر و طعم: از آنجا که معمولا زعفران هایی که کلاله های درشت‌تر و باکیفیت‌تری دارند برای زعفران اتویی در نظر میگیرند در نتیجه طعمی قوی‌تر و عطری دلنشین‌تر دارد نسبت به زعفران نگین معمولی.
  • قیمت: با توجه به اینکه روند خشک کردن زعفران به صورت اتویی هزینه‌بر است و همچنین کیفیت این نوع زعفران بالاتر است قیمت زعفران نگین اتویی در بازار بالاتر از زعفران نگین معمولی است.

زعفران نگین اتویی

کلام آخر

گفتبم که زعفران نگین اتویی جز با کیفیت ترین و مرغوب ترین انواع زعفران است. این زعفران گرانبها به دلیل کیفیت بالا، کاربردهای متنوعی در آشپزی و سلامتی دارد. از دم کردن زعفران و رنگ دهی و طعم دهی به غذاها گرفته تا تقویت حافظه، کاهش فشار خون و بهبود خلق و خو، زعفران نگین اتویی هدیه ای نفیس از دل طبیعت برای سلامتی و لذت بردن از طعم های اصیل ایرانی است. نگهداری زعفران نگین اتویی در ظروف دربسته، دور از نور و رطوبت، طول عمر این محصول ارزشمند را تا 2 سال افزایش می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید