وبلاگ

معرفی انواع زعفران و تفاوت آنها

معرفی انواع زعفران

فهرست محتوا

به نظر شما چند نوع زعفران داریم؟ عطر، طعم و رنگ متمایز زعفران آن را به یک ادویه محبوب و با ارزش تبدیل کرده است. فروشگاه زرین سرخ به دلیل طیف گسترده ای از انواع زعفران شناخته شده که سلیقه ها و ترجیحات مشتریان خود را برآورده می کند.

قبلا در مورد چگونه زعفران دم کرده را نگهداری کنیم کامل صحبت کردیم و در این مقاله قصد داریم نگاهی به معرفی انواع زعفران بیندازیم. در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعاتی را در خصوص تفاوت های بین زعفران های موجود در بازار در اختیارتان قرار دهیم.

چند نوع زعفران داریم؟

کلاله های گل Crocus sativus به عنوان ادویه استفاده می شود. عطر و طعم متمایزی دارد و در بسیاری از غذاها استفاده می شود. طیف گسترده ای از بیماری ها را می توان با زعفران که به دلیل خواص درمانی آن شناخته شده است، درمان کرد.

ادویه زعفران قرن هاست که در غذاهای مختلف و روش های دارویی کهن مورد استفاده قرار گرفته که فروشگاه زرین سرخ متخصص در عرضه انواع زعفران درجه یک با قیمت مناسب است. مشتریان این مجموعه بهترین محصولات زعفران را با کیفیت دریافت می کنند. پنج نوع زعفران در بازار موجود است که در ادامه با دسته بندی انواع زعفران بیشتر آشنا خواهید شد.

معرفی انواع زعفران

 

آشنایی با زعفران نگین

زعفران نگینی اولین نوع زعفران است که قصد بررسی آن را داریم. تنها قسمت ‌های قرمز کلاله زعفران است و هیچ گونه رنگ سفید یا قرمزی ندارد. این نوع زعفران به چند درجه کیفی نیز تقسیم می شود. هر چه اندازه کلاله و سر زعفران بیشتر و شکستگی کلاله کمتر باشد، ارزش آن بیشتر است.

خامه زعفران نگین شباهت زیادی به خامه زعفران پوشال دارد، اما از نظر ضخامت با هم تفاوت دارند. ظاهر این زعفران گرانبها بسیار حجیم و زیبا است. زعفران نگین خاصیت رنگ دهی بسیار قوی و همچنین عطر و بوی فوق العاده ای دارد.

بهترین نوع زعفران ایران زعفران نگین است که به زعفران نگینی نیز معروف است. نگین گران‌ترین زعفرانی است که در ایران وجود دارد و همانطور که می‌دانید این زعفران عموما برای صادرات زعفران استفاده می شود.

چند نوع زعفران داریم

ویژگی های زعفران نگین

  • در پایان کلاله ها همه سفید نیستند.
  • هیچ چین خوردگی در آن وجود ندارد
  • رنگ و شکل زیبایی دارد.
  • کلاله های از یکدیگر جدا شده هستند.
  • تکه هایی که به هم چسبیده اند در زعفران ناگینی دیده نمی شود

معرفی زعفران سرگل

در ادامه مقاله معرفی انواع زعفران، با زعفران سرگل آشنا خواهید شد. زعفران سرگل طعم و رنگ خوبی دارد. از ابتدای کلاله یا سرقلم، زعفران تهیه می شود و در بسته بندی های یک گرمی و یک مثقالی برای مصرف روزانه به بازار عرضه خواهد شد.

زعفران سرگل دارای رنگ قوی و طعمی ملایم و در عین حال رضایت بخش است. این نوع زعفران هیچ قسمت زرد رنگ یا ریشه ندارد و فقط قسمت کلاله آن وجود دارد. این نوع زعفران در مقایسه با سایر انواع زعفران کلاله های آن مقداری دارای شکستگی هستند.

برای این نوع زعفران عناوین دیگری مانند زعفران سرریشه، سرقلم و ممتاز و همچنین در خارج از ایران سرگل نیز وجود دارد.

چند نوع زعفران داریم

ویژگی های زعفران سرگل

  • کلاله ها کاملاً با یکدیگر جدا از یکدیگر هستند.
  • دارای کلاله کاملا قرمز و بدون رنگ سفید است.
  • رنگی زیبا و ظاهری جذاب دارد.
  • کلاله‌ها به هم گره خورده نیستند.
  • زعفران سرگل دارای درصد بالایی از کروسین و سافرانال است.

زعفران سرگل برای مصارف درمانی، خوراکی و صنعتی کاربرد دارد. زعفران سرگل یکی از عمده ترین انواع زعفران صادراتی است.

اگر که تمایل دارید در مورد زعفران سرگل بیشتر بدانید مقاله زعفران سرگل چیست را از دست ندهید.

معرفی زعفران پوشال

در زعفران پوشال کلاله های قرمز رنگ و مقداری خامه وجود دارد که در ابتدای فصل رشد، برداشت می شود. خامه روی کلاله آن را از سایر گل های زعفران قوی تر می کند. به ازای هر 100 کیلوگرم شکوفه زعفران یک کیلو زعفران پوشال گرفته می شود.

این نوع زعفران قدرت رنگ دهی بالاتری نسبت به زعفران دسته دارد. مردم برای زعفران پوشال ارزش زیادی قائل هستند و از آن استفاده می کنند، زیرا کلاله ای که به خامه چسبیده است، تشخیص اصل بودن یا نبودن آن را آسان تر می کند.

ویژگی های زعفران پوشال

  • رنگ سفید در انتهای کلاله است.
  • کلاله‌ها از یکدیگر جدا هستند.
  • رشته هایی از کلاف ها در آن وجود دارد.
  • برخورداری از رنگ و طعم زیبا

آشنایی با زعفران دسته یا دختر پیچ

یکی دیگر از زعفران هایی که در مقاله معرفی انواع زعفران باید به آن اشاره کرد، زعفران دسته است. زعفران دخترپیچ که به زعفران دسته نیز معروف است که رایج‌ترین نوع زعفران به شمار می رود و تهیه آن شامل کنار هم قرار دادن و خشک کردن تمام رشته های زعفران است. قسمت کلاله بسته به کیفیت زعفران ممکن است بلندتر یا کوتاهتر باشد.

ضمناً این نوع زعفران مقرون به صرفه تر و بهتر از سایر گزینه‌ها است. زعفران دخترپیچ نوعی زعفران زیبا است که در بین اقشار مختلف جامعه تقاضای زیادی دارد.

معرفی انواع زعفران

اگر که تمایل دارید در مورد زعفران دسته یا دخترپیچ بیشتر بدانید مقاله زعفران دخترپیچ چیست را از دست ندهید.

زعفران قائنات

شنیدن نام زعفران و دانستن کیفیت آن دو مفهوم جداگانه است. بسیاری از شما سعی می کنید آن را با نام تجاری آن مرتبط کنید تا از برتری آن اطمینان حاصل کنید. برای راحت‌تر شدن کارتان، وقتی وارد مغازه می‌شوید، بلافاصله زعفران می‌خواهید.

به عنوان یک شهروند بزرگترین تولید کننده زعفران جهان، این امکان را برای شما فراهم کردم که بتوانید زعفران قائنات را بدون واسطه تهیه کنید. کافیست به صفحه خرید زعفران قائنات مراجعه کنید.

 

زعفران ریشه

شاید در نگاه اول فکر کنید ریشه زعفران که در خاک قرار دارد، همان زعفران ریشه است، اما قسمت اصلی زعفران یعنی کلاله، قسمتی سفید رنگ در انتهای خود دارد که به ریشه زعفران معروف است. ریشه زعفران تمام ویژگی های قسمت های قرمز ادویه را دارد، اما توانایی تغییر رنگ کلاله را ندارد. قیمت این نوع زعفران نسبت به سایر انواع کمتر است، اما تمام خصوصیات متمایز خود را حفظ کرده است.

کلام آخر

قبلا در مورد زعفران مرغوب چه خصوصیاتی دارد صحبت کردیم ودر این مقاله هم به معرفی انواع زعفران پرداختیم. از اینکه با ما همراهی کردید سپاسگذاریم. امیدوارم با تهیه زعفران مرغوب و امسالی از فروشگاه زرین سرخ، بکاربردن بهترین روش نگهداری زعفران و مطالعه مطالب ارائه شده بتوانید انتخاب درستی داشته باشید. اگر به دنبال اطلاعات بیشتر در مورد زعفران های مختلف هستید، باید با کارشناسان فروشگاه زرین سرخ صحبت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید