وبلاگ

چگونه زعفران دم کرده را نگهداری کنیم؟

چگونه زعفران دم کرده را نگهداری کنیم؟

فهرست محتوا

زعفران دم کرده یکی از رایج ترین روش هایی است که بسیاری از مردم از آن برای پختن غذای خود استفاده می کنند که بیشتر با آب و یا شیر دم می گردد. بدین صورت که زعفران در آب داغ غوطه ور می شود تا بتواند عطر، طعم و رنگ خود را آزاد نماید. از این دستورالعمل برای نوشیدنی های دم کرده زعفرانی و برنج زعفرانی استفاده می شود.  

حال شاید این سوال هم برای شما پیش بیاید که چگونه زعفران دم کرده را نگهداری کنیم؟ پس برای پاسخ به این سوال با ما همراه شوید.

زعفران دم کرده چیست؟

همانطور که گفته شد زعفران دم کرده به زعفرانی گفته می شود که در آب داغ به صورت دم شده مورد استفاده قرار می گیرد و نکته مهمی که نباید آن را فراموش نمایید این است، تا جایی که امکان دارد در مدت زمان کوتاهی از آن استفاده نمایید. چرا که پس از دم کردن عطر، رنگ و طعم آن بلافاصله کاهش می یابد و ترکیبات و خواص آن شروع به آزاد شدن می نماید.  

پس در نتیجه بهترین روش برای نگهداری از زعفران دم کرده این است که برای استفاده بعدی آن را درون یک ظرف در بسته قرار داده و در یخچال نگهداری نمایید. جالب است بدانید که در این روش نگهداری از زعفران دم کرده بعد از آماده سازی در عرض دو سه روز دارای بهترین طعم و کیفیت می گردد. به همین جهت توصیه می شود که بعد از آماده سازی زعفران دم کرده به صورت تازه و زنده آن را مصرف نمایید. 

البته ناگفته نماند برای اینکه از عطر و طعم بی‌نظیر زعفران بهره‌مند شوید؛ لازم است بدانید که زعفران مرغوب چه خصوصیاتی دارد و علاوه بر این با انواع زعفران نیز آشنا بوده تا بتوانید تجربه خرید بهتری داشته باشید برای اینکه با انواع زعفران آشنا شوید کافیست که مقاله معرفی انواع زعفران و تفاوت آنها را مطالعه فرماید

نگهداری زعفران دم کرده در یخچال

نگهداری از زعفران دم کرده درون یخچال را می توان یکی از بهترین روش های نگهداری از زعفران دم کرده نامید. چرا که شما با نگهداری آن در یخچال می توانید بدون آنکه کوچکترین آسیبی به کیفیت آن وارد نمایید عطر و رنگ آن را حفظ نمایید. 

 پس لازم است که ابتدا زعفران دم کرده را درون یک ظرف شیشه ای درب دار نگهداری نمایید. همچنین توجه نمایید که با از بین رفتن رنگ زعفران دم کرده دیگر قابل استفاده نیست و دارای کیفیت ارزش غذایی اولیه نمی باشد.

عوامل موثر بر ماندگاری زعفران دم کرده چیست؟

بد نیست بدانید که عوامل متعددی باعث بروز فساد در زعفران دم کرده می شود که در این مقاله قصد داریم به بررسی برخی از عواملی که باعث می شود زعفران دم کرده دارای ماندگاری و کیفیت بیشتری گردد بپردازیم.  

  • بهداشت: اولین نکته مهم بهداشت است چرا که با ایجاد اقدامات بهداشتی در هنگام جا به جایی و تهیه زعفران دم کرده دیگر نگران انواع آلودگی های محیطی نخواهید بود. 
  • زمان: همچنین زعفران دم کرده را بعد از تهیه آن باید در زمان کوتاهی مصرف نمود. زیرا با گذشت زمان کیفیت آن از بین خواهد رفت و دیگر قابل استفاده نمی باشد. 
  • ظروف نگهداری: این نکته را به خاطر داشته باشید که استفاده از ظروف در بسته جهت نگهداری از زعفران دم کرده نکته بسیار حیاتی است. ظروفی که در بسته نباشند باعث می شود که روند فساد زعفران دم کرده سریع تر اتفاق بیفتد.  
  • رطوبت: در صورت تماس با رطوبت زعفران دم کرده، مستعد به آلودگی میکروبی می گردد. به همین جهت باید قبل از قرار دادن آن درون یخچال کاملا خنک گردد
  • قرار گرفتن در معرض هوا: اگر زعفران دم کرده را در معرض اکسیژن قرار دهید منجر به اکسیده شدن آن می گردد و در نتیجه شاهد از بین رفتن طعم، عطر و رنگ آن خواهید بود. 
  • دما: این مورد را هرگز فراموش نکنید که پس از آماده سازی زعفران دم کرده هر چه سریع تر باید درون یخچال نگهداری گردد تا بدین وسیله رشد باکتری ها کاهش یابد. چرا که یکی از عواملی که باعث رشد باکتری ها می باشد دمای بالا می باشد. 

آیا زعفران دم کرده خراب می شود؟

آیا زعفران دم کرده فاسد می شود؟ زعفران دم کرده را هیچ گاه نباید مجددا در یخچال فریزر قرار داد. زمانی که شما ظرف زعفران دم کرده را درون یخچال قرار می دهید، پس از استفاده نباید مقدار باقی مانده را دوباره مصرف نمود چرا که بعد از گذشت 14 الی 10 روز کیفیت آن به شدت کاهش می یابد و ممکن است خراب شود.

همچنین شما عزیزان میتوانید با مراجعه به مقاله بهترین روش نگهداری زعفران اطلاعات جامعی را در رابطه با نگهداری این ادویه با ارزش به‌دست آورید.

زعفران دم کرده تا چه مدت قابل استفاده است

زعفران دم کرده تا چند روز قابل  استفاده است؟ زعفران دم کرده، به دلیل ظرافت و ترکیبات حساسب که دارد، ماندگاری کوتاه‌تری نسبت به زعفران خشک دارد. مدت زمان قابل استفاده از زعفران دم کرده به نحوه نگهداری آن بستگی دارد:

  • در یخچال: اگر زعفران دم کرده را در یخچال و در ظرفی دربسته نگهداری کنید، حداکثر تا 2 تا 3 روز قابل استفاده است.
  • در فریزر: فریز کردن زعفران دم کرده، راهی برای افزایش ماندگاری آن است. در این روش، زعفران را می‌توان تا 6 ماه نگهداری کرد. اما  توصیه ما به شما اینست که زعفران دم کرده را در مدت زمان کمتری نگهداری کنید چرا که طعم و عطر زعفران دم کرده با گذشت زمان به تدریج ضعیف می‌شود.

افزایش ماندگاری زعفران دم کرده

گفتیم که به طور کلی زعفران دم کرده ماندگاری کمتری دارد. فراموش نکنید بهترین راه برای اینکه از عطر و طعم بی‌نظیر زعفران استفاده کنید زعفران را قبل از استفاده به مقدار لازم دم کنید. اما اگر به هر دلیلی بیش از مقدار مصرف‌تان زعفران را دم کردید لازم است که چند نکته را برای  ماندگاری بیشتر زعفران دم کرده در نظر بگیرید:

  • زعفران دم کرده را در ظرف شیشه و دربسته نگهداری کنید.
  • سعی کنید زعفران دم کرده را در ظرفی نگهداری کنید که فضای خالی کمتری داشته باشد به دلیل جلوگیری از وجود هوا
  • زعفران دم کرده را در محیط سرد مثل یخچال و فریز نگهداری کنید.
  • زعفران دم کرده را در معرض مستقیم نور خورشید قرار ندهید.

کلام آخر 

حال شما به خوبی پاسخ سوال چگونه زعفران دم کرده را نگهداری کنیم را دریافت نموده اید. بر همین اساس ابتدا شما  زعفران دم کرده را درون ظرف قرار دهید  و به همین علت ترکیبات آن شروع به آزاد شدن می کند. توجه نمایید که اگر در معرض هوای آزاد قرار گیرد باعث می شود که ویژگی های مطلوب آن تخریب شود.  

به همین جهت توصیه می گردد که برای استفاده بعدی، آن را درون یک ظرف در بسته قرار داده و درون یخچال قرار دهید. همچنین هم اکنون می توانید با خرید زعفران قائنات از فروشگاه زرین سرخ از ویژگی های بی‌نظیر زعفران خریداری شده نهایت استفاده را برده و طعم غذای خود را دلپذیرتر نمایید.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید