وبلاگ

زعفران سرگل چیست ؟

زعفران سرگل چیست؟

فهرست محتوا

قبلا در مورد زعفران دخترپیچ و انواع زعفران در دو مقاله زعفران دخترپیچ چیست و معرفی انواع زعفران و تفاوت آنها صحبت کردیم و در این مقاله در مورد زعفران سرگل می‌خواهیم صحبت کنیم

زعفران سرگل از بهترین نوع زعفران در کشور است که در بازار به عنوان زعفرانی ممتاز از آن یاد می شود. در رابطه با این نوع زعفران بد نیست بدانید که به دلیل اینکه قسمت خامه ی آن از کلاله ی زعفران جدا می شود به این نام معروف شده است.  

حال شاید از خودتان بپرسید که بخش خامه و کلاله در کدام قسمت زعفران سرگل است؟ در پاسخ باید بگوییم که قسمت زرد رنگ موجود در رشته های زعفران بخش خامه ی آن است و به قسمت قرمز رنگ آن هم کلاله ی زعفران گفته می شود.  

شما برای بدست آوردن زعفران سرگل به قسمت فوقانی رشته ی زعفران احتیاج دارید که این همان قسمت کلاله ی زعفران یعنی بخش قرمز رنگ آن است. در نتیجه به زعفرانی که از قسمت کلاله و رشته های زعفران به دست می آید زعفران سرگل گفته می شود. 

معرفی زعفران سرگل یا ممتاز

زعفران سرگل ۱۰۰٪ خالص است و همانطور که گفتیم این نوع زعفران رشته ای کامل به رنگهای قرمز و زرد رنگ را با هم دارد. بخش قرمز زعفران را ۵/۹۹٪ درصد و بخش زرد رنگ زعفران سرگل را 5. 0 / 0درصد تشکیل داده است. همچنین با جدا سازی قسمت فوقانی رشته ی زعفران می توانید زعفران سرگل را بدست آورید. 

زعفران سرگل را می توان از الک کردن و پاک کردن زعفران دختر پیچ و پوشال به دست آورد. این  زعفران را به دو نوع زعفران درجه اول و با درجات پایین تر تقسیم می کنند. توجه کنید که این تقسیم بندی با توجه به میزان کلاله ی زعفران شکسته و نرم می باشد و رنگ دهی آن در حدود ۲۷۰ تعیین شده است.  

از عوامل موثر بر کیفیت زعفران سرگل، برداشت زعفران و کیفیت خود زعفران می باشدهمچنین زعفران سرگل به انواع مختلفی تقسیم می شود که زعفران سر قلم ، زعفران ممتاز و سر ریشه از انواع مختلف و پرطرفدار آن می باشد.

قبلا در مقالات دیگر در مورد انواع زعفران و کاربرد آن‌ها صحبت کردیم که برای دسترسی می‌توانید از لینک های زیر کمک بگیرید:

معرفی زعفران سرگل یا ممتاز

خصوصیات زعفران سرگل

از خصوصیات بارز زعفران سرگل می توان به موارد زیر اشاره نمود: 

  • درصد سافرانال موجود در زعفران سرگل بالاست . 
  • رشته های کلاله ی آن ضخیم است. 
  • کلاله زعفران سرگل به هم چسبیده نمی باشد. 
  • یکی دیگر از ویژگی های بارز زعفران سرگل این است که از ظاهری زیبا برخوردار است. 
  • کلاله‌ی زعفران سرگل قرمز رنگ است و هیچ اثری از سفیدی در آن نمی باشد. 
  • کلاله های زعفران سرگل از هم جدا می باشد.

همچنین برای اطلاع از خصوصیات کلی زعفران می‌توانید مقاله زعفران مرغوب چه خصوصیاتی دارد را مطالعه فرمایید.

نحوه‌ نگهداری از زعفران سرگل 

مهم ترین نکته ای که باید در هنگام نگهداری از زعفران سرگل بدانید این است که از تابش مستقیم نور خورشید  آن را دور نگاه دارید. در نتیجه اگر شما جزو کسانی هستید که این محصول را خریداری کرده اید، ابتدا آن را به خوبی بسابید و سپس در جای خنک قرار دهید چرا که با انجام این کار باعث می شود زعفران شما دیرتر خراب شود و همیشه تازه بماند.  

کاربرد زعفران سرگل چیست

کاربرد زعفران سرگل

زعفران سرگل به دلیل آنکه پرطرفدارترین نوع زعفران در بازار است کاربرد فراوانی در میان مردم دارد. از این نوع زعفران بیشتر در مصارف خانگی و آشپزی استفاده می گردد. همچنین دارای رنگ دهی عالی می باشد و به عنوان یک چاشنی خوش عطر و خوشمزه برای هر نوع غذایی محصوب می شود. جالب است بدانید که از دیگر کاربرد های مهم زعفران سرگل می توان به خواص درمانی آن نیز اشاره نمود. زیرا در طب سنتی کاربرد زیادی داشته و برای بهبود بیماری های مختلف نیز مورد استفاده قرار می گیرد. 

زعفران سرگل چیست

کلام آخر

زعفران سرگل با کیفیت ترین زعفران در ایران است . این نوع زعفران دارای طعم و عطر عالی و قدرت رنگ دهی بالایی دارد . یکی از مزایای مهم خرید زعفران سرگل قائنات وجود آنتی اکسیدان در این نوع زعفران است که به همین جهت از آن به عنوان زعفران ممتاز یاد می شود. همچنین از دیگر خواص مهم آن می توان به تأثیر آن بر روی اعصاب اشاره نمود ، که به همین جهت زعفران سرگل را به یکی از بی نظیر ترین ادویه های موجود در طب سنتی تبدیل کرده است.  

شما می توانید با خرید زعفران قائنات به تمامی مزایای گفته شده در این مقاله دست یابید البته نیاز است که در خرید آن ابتدا تحقیق نموده و سپس بهترین نمونه آن را از برند های تجاری موجود در بازار خریداری نمایید. امیدواریم به وسیله ی این مقاله پاسخ مناسبی را در رابطه با زعفران سرگل چیست؟ دریافت کرده باشید.  

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید